Rymättylän Kirkkojärvi

Yhdistys mukana menetelmän testauksessa

Markus Vehniäinen Turun yliopiston biokemian laitokselta kävi opastamassa Kirkkojärvi-yhdistyksen hallituksen jäseniä käyttämään testausvälineitä. Testisarjaa on kehitelty parin-kolmen vuoden ajan ja työ on siinä vaiheessa, että siitä haetaan käytännön kokemuksia.

Kirkkojärvi-yhdistys sai käyttöönsä 10 sarjaa, jotka ovat hieman enemmän työvaiheita vaativia, kuin Sisä-Suomen järvialueelle annetut. Yhtä kaikki, pääasia tietysti on, että levän myrkyllisyys päästään näin lyhyessä ajassa toteamaan omin voimin. Testitulos saadaan viimeistään puolen tunnin kuluessa näytteen otosta.

Testin aikana otamme säännöllisemmin näytteitä Kirkkojärven uimarannan vedestä, sekä muista kohteista, kun leväesiintymää on silmillä havaittavissa. Tulokset raportoidaan sihteerille, joka kirjaa ne yhdistyksen kotisivuille. Lisäksi tehdään ilmoitus Markus Vehniäiselle.

Testerit tulevat aikanaan myyntiin paikkoihin, joista niitä helposti on saatavilla ja hintataso tulee todennäköisesti olemaan 10 euron paikkeilla.

2015 06 29 Levätesteri 4 320 2015 06 29 Levätesteri 9 320
2015 06 29 Levätesteri 12 320 2015 06 29 Levätesteri 21 320