Rymättylän Kirkkojärvi

Rymättylän Kirkkojärvi-yhdistys ry

TOIMINTASUUNNITELMA 2014

Yleistoiminta

Yhdistyksen tarkoituksena on edistää ja tukea Rymättylän Kirkko- ja Riittiönjärven elinkelpoisena pitämistä, ulkoisen- ja sisäisen kuormituksen vähentämistä sekä tehdä vesistönsuojelua tunnetuksi. Tarkoituksen toteuttamiseksi yhdistys järjestää kokouksia, toteuttaa kunnostushankkeita, antaa ympäristövalistusta sekä vaikuttaa paatostentekoon.
Sääntömääräisiä kokouksia pidetään kaksi vuodessa. Lisaksi hankkeista neuvotellaan alueen asukkaiden, yhteistyötahojen sekä viranomaisten kanssa ja pidetään yhdistyksen hallituksen pala-vereja. Rahoituksen hankkiminen järvien kunnostusta varten on edellytys hankkeiden toteuttamiselle.
Vuoden 2014 tavoitteena on lisätä järven petokalakantaa istuttamalla kuhia järveen. Lisaksi kunnostetaan kalastusveneen kansi ja rakennetaan katiskoita.

Ulkoisen kuormituksen vähentäminen

Tarkastetaan Kirkkojärveen laskevien valtaojien suulla olevien laskeutusaltaiden kunto ja toiminta. Pyritään kunnostamaan laskeutusaltaat poistamalla lietettä altaiden pohjalta kaivinkoneilla. Annetaan suositus ylläpidosta ja huollosta sekä valvotaan toteutus.

Sisäisen kuormituksen vähentäminen

Saatetaan järvien kalaston rakennetta ekologisesti paremmaksi hoitokalastuksen avulla. Kalaste-taan troolaamalla ja katiskoilla vapaaehtoisvoimin. Hoitokalastusta tehostetaan ja toteutetaan kalastonhoitosuunnitelman mukaisesti.
Seurataan miten vedenpinnan korkeus vaikuttaa järvien tilanteeseen. Vuonna 2013 vesi oli matalalla tasolla.

Tutkimus ja viestintä

Seurantatutkimuksia tehdään tarkkailuohjelmien mukaisesti yhteistyössä Lounais-Suomen ympäristökeskuksen kanssa. Tutkimusohjelmaan kuuluvat levähavainnot sekä vesi- ja pohjasedimenttinäytteet.
Alueen asukkaita aktivoidaan toimimaan ympäristönsä tilan turvaamiseksi ja parantamiseksi olemalla mukana yhdistyksen työssä. Jäsenmäärää pyritään kasvattamaan jotta paremmin voitaisiin toteuttaa tehtäviä kunnostustöitä.
Valuma-aluetta koskevat tutkimukset, selvitykset ja toimenpiteet kootaan yhteen raporttiin. Selvitys sisältää yhteenvetona jarvien ja valuma-alueen tilan seka seurantatutkimuksen tietoa.

24.10.2013
Rymättylän Kirkkojärvi-yhdistys ry